Monday 12 January 2009

Anti-War Demo & Candle Light Vigil In JB (10th January 2009)

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

for more images, visit: http://s400.photobucket.com/albums/pp82/minaharker80/Antiwar2009/

Laporan berikutan Mobilisasi Protest Anti War

Petang itu keadaan lalu lintas lengang. Kami memulakan aksi langsung di Pejabat Pos Besar,Johor Bahru dengan beberapa orang sukarelawan yang sudah bersedia awal.Anak-anak A//LC dan wakil NGO lain sama sama memberi sedikit taklimat dan akhirnya lebih kurang jam 5.00 petang aksi dimulai dari Bangunan Perbankan Islam menuju ke Plaza Seni melalui Jalan Dobhy dan Jalan Wong Ah Fok.Lebih dari sepuluh para mobilisasi dan Protest terusan dengan melaungkan kata-kata protes “SAVA PALESTINE” “HENTIKAN PERANG BEBASKAN PALESTINE” .Aksi berpusat di Plaza Seni,Banner dibentangkan selama 30 minit,para demonstran menyambung protes dan mengusung banner menaiki jejantas menuju ke seberang.Aksi spontanitas itu terjadi apabila para demonstran bertindak berani membentang banner dan melaungkan kata “BOIKOT MCD,SAVE PALESTINE” dan “BOIKOT STARBUCK,SAVE PALESTINE”. Walaunbagaimanapun tiada tindakan yang radikal terjadi.Bahkan marching protes berjalan lancar dan selamat ke garis penamat bila banner kembali di bentang di hadapan Plaza Seni.Lebih kurang jam 6.00 petang pengikut aksi berehat dan membuat banner dari cupboard menentang kezaliman Zionis. Selain orang ramai menurunkan tandatangan ke atas banner tanda sokongan.

Jam 7.30 malam : Candle Light Vigil oleh Suaram dimulai dengan ucapan wakil dari Suaram Mr Chu dan upacara bertafakur mengikut kepercayaan agama masing-masing.Sementara sukarelawan-sukarelawan dan orang ramai menghidupkan lilin harapan,tanda mengharapkan doa kita kita termakbur.

Diikiuti dengan bacaan Resolusi Tuntutan Bangkangan yang berlanjutan untuk 2 versi lagi,cina dan india…seterusnya sessi muzik akustik dari anak anak A//LC dan orang ramai dijemput menyanyikan lagu “ HEEL THE WORLD dari Micheal Jackson.Acara tamat disitu..dan bersurai..

2 comments:

Anonymous said...

sory aku Anonymous,
aku x tau macam mana nak komen pakai nama.

wak kang

salam solidariti,

apa khabar kalian semua,
aku sentiasa merindui kalian semua setiap detik jantung ku berdetap.
tapi apakan daya hari-hari ku harus kuharungi jua.

aku terharu atas solidariti dan action yang telah dilakukan oleh kalian semua. dari itu aku terus merasa kesal atas ketidakberadaan aku di tempat action.
sesuatu yang aku rasakan aku memang kesal + jealous atas apa yang terjadi. tetapi perjuangan itu sangat tulus dan suci. mungkin di terengganu aku akan buat juga marching protest dan sekarang aku sedang mamikirkan bagaimana untuk solidariti action untuk rakyat di palastine. jadi aku akan ke rumah HFC untuk berbincang dengan mereka.
lihat saja nanti jika ia berhasil. aku belum bisa mengatakan janji kerana ini harus ada pakatan konsensus dari anak kolektif di sana.

apa yang ingin aku katakan. aku disini sehat dan baik-baik aja. aku khawatir akan kalian. sabotaj dari pihak autoriti pasti akan berlaku, jadi selepas aja acara itu aku langsung menghubungi kerk dan mendapat tahu kalian baik-baik saja.lega hati tak terkata. semoga perjuangan ini diteruskan. cemburu dan kesal aku tidak dapat hadir. maafin aku yaa...

dengan pesan jaga diri kalian baik-baik ya, pastikan solidariti semkain utuh disana, semoga mendapat rumah gerakan dengan segara, jangan pernah melupakan aku.



sentiasa merindui,

wak kang..

Aku said...

wak kang ~~~

salam solidarita kembali..

khabar kami disini baik saja,
lelah membicarakan soal rindu ..jadi tak usah dibahas lagi ya.. hehehe

Perjuangan itu tentunya kurang tanpa kehadiran kamu,tapi berkat semangat kamu yang kamu titip dan kami sematkan di ALC segalanya berjalan dengan pas dan lancar..

Tambahan pula kita rasa kemenangan itu terbentuk atas keprihatinan pihak otoritas/polisi kerana tanpa jenuh menjaga keselamatan kita dari melintas jalan sehinggalah terpekik terlolong malaung kata protes/boikot!!!

pokonya semua adam dan beres sampai malam,sewaktu bacaan solusi tuntutan itu kami bernyanyi dan tersentap dihati kalau kalau kamu ada disini...pasti seru!!

ya udah terus berhubung ya...

jagadiri dan makan yang banyak~~~