Friday 31 October 2008

HAPUSKAN I.S.A

I.S.A atau Internal Security Act (Akta Keselamatan Dalam Negeri) merupakan salah satu dari undang-undang utama di Malaysia yang membenarkan pemerintah menahan sesiapa sahaja tanpa perlu di dakwa dan di bicarakan di mahkamah.

I.S.A termaktub kepada peraturan 17 yang terkandung dalam undang-undang Darurat 1948 – 1960. Ia mula dikuatkuasakan pada 1 Ogos 1960, 24 jam selepas tamatnya darurat pada 30 Julai 1960.
Seseorang yang didapati mengancam keamanan Negara ataupun menggugat sistem politik dan sosial kerajaan, berkemungkinan besar ditahan dibawah akta ini. Mereka akan diberi tekanan secara manipulasi psikologi melalui seksaan mental dan fizikal serta layanan yang tidak berperikemanusiaan semasa disoal siasat 60 hari selepas ditahan. Tahanan akan diberi perintah 'DITAHAN’ selama 2 tahun di Kem Tahanan Kamunting. Perintah itu ditandatangani oleh Menteri Keselamatan Dalam Negeri dan boleh diperbaharui selama 2 tahun lagi berkali-kali tanpa ada batasan.

Pada saat ini masih terdapat lebih kurang 100 orang yang ditahan tanpa bicara di Kem Tahanan Kamunting. Sebahagian besar mereka terdiri daripada golongan radikalis/ ekstrimis serta aktivis-aktivis sosial dan politik Negara. Sehingga hari ini mereka tidak pernah dihadapkan ke mahkamah untuk sebarang perbicaraan berhubung dengan kesalahan yang dinyatakan. Ini telah menunjukkan bahawa pemerintah kerajaan telah mencabul HAK ASASI MANUSIA dengan memenjarakan sesiapa sahaja TANPA BICARA. Undang-undang yang mencabul hak asasi manusia adalah sangat jelas merupakan undang-undang yang salah!

Pertubuhan-pertubuhan hak asasi manusia seperti Amnesty International dan Human Rights Watch telah mendesak kerajaan Malaysi(al) supaya memansuhkan I.S.A, dan kempen permansuhan ini telah dilaksanakan melalui gerakan-gerakan dari SUARAM, GMI, JIM, kolektif-kolektif bebas radikalis-kiri dan persatuan-persatuan mahasiswa di Negara ini.

Atas nama kemanusiaan, sila sebarkan pamplet ini kepada rakan-rakan dan famili bagi menyebarluas maklumat ini dan menyokong kempen untuk menghapuskan kezaliman I.S.A.

BANGKIT DARI TERUS DITINDAS
BEBASKAN TAHANAN I.S.A
TUTUP KEM TAHANAN KAMUNTING
HAPUSKAN KEZALIMAN I.S.A!

No comments: